Powered By Blogger

dijous, 26 de novembre del 2009

Tècniques cooperatives: Ensenyament Recíproc


La idea bàsica d'aquest mètode creat per Palincsar I Brown (1984), és que "recíprocament els estudiants s'ensenyin"


Mètode: Tutoria entre iguals

Descripció:

Cadescú realitza una funció diferent, però complementaria per tal d'aconseguir una tasca comuna, i ensenyar als altres a fer-ho quan sigui el seu torn.

- Es considera una varietat de l'aprenentatge cooperatiu perque sense la participació de totes les funcions de tots els membres del grup no es podria realitzar la tasca. A més, cada funció necessita de l'anterior per poder ejecutar-la.

- En un primer moment es preferible assignar les funciones més complexes, com fer preguntes i anticipar, als membres del grup amb més competència. Després quan es té un major domini de la funció es podria canviar.

-
Pot tractar-se d'una metodologia per atendre la diversitat si el professor l'utilitza amb aquesta intenció.

Fases d'aplicació:

1.- Selecció i composició del grup.

2.- Formació prèvia amb les funcions que cadadescú ha de realitzar:

- Resumir: Ajuda alo alumnes a sintetizar les idees principals de cada paràgraf a través del subratllat de paparaules clau i de la paràfrasis.

- Fer preguntes: Ajuda a formular interrogants en els diferents nivells de comprensió.

a) Preguntes de comprensió literaria.- Interrogants que es troben directament en el text.

b) Preguntes de comprensió inferencial.- Preguntes que de forma indirecta es poden respondre si s'ha entès l'apartat del text.

c) Preguntes de comprensió profunda.- Impliquen tenir coneixements personals que no estan inclosos al text Ej.: preedicions.

d) Valoracions .Quins són els punts forts i dèbils del text. Com valorarien una determinada idea del text, un determinat personatge, grup ideològic, etc.

- Respondre les preguntes

- Anticipar: Donar indicacions per poder aproximar-nos al contingut de la següent part de la tasca a través d'interrogants.

3.- Temps d'assimilació dell funcionament.

4.- Canvis en les funcions

5.- Avaluació: Com la majoria dels mètodes cooperatius , la avaluació es realitza sobre la tasca o producte elaborat pel conjunt del grup.

1 comentari: